Followers

Wednesday 26 September 2012

Sanah Helwah Ummi !!


Assalamualaikum wbt..

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah tsumma alhamdulillah tsumma alhamdulillah..segala puji bagi ALLAH tuhan yang mencipta segala yang ada dilangit dan dibumi ,selawat serta salam buat junjungan yang mulia nabi Muhammad saw.Tidak dilupakan juga titipan doa buat ibubapa kita yang tidak terbalas jasa dan pengorbanannya dalam mentarbiah kita supaya menjadi anak yang soleh dan berjaya bukan sahaja didunia  bahkan diakhirat kelak.

Alhamdulillah kerana,dalam sisa-sisa waktu yang berbaki ini masih lagi diberi ruang dan peluang olehNya untuk 'mengupdet' blog yang masih lagi banyak kekurangan yang perlu diperbaiki.Terasa terpanggil untuk mencoret perihal ummi tercinta memandangkan semalam 25 september 2012 merupakan ulangtahun ummi yang ke-47,boleh dikatakan agak lama jika dilihat dari angkanya,tapi masih tampak muda dari rupanya,{ bukan ayat bodek ye ummi :) } it's true right? :) ..hehe !

Ummi merupakan anugerah yang paling bermakna dalam hidup saya personally,insan yang paling berjasa,insan mulia,rela berkorban demi anak-anaknya,very2 good listener to all of us(my siblings) including abah! sangat-sangat penyayang,penyabar tahap maksimum dengan kerenah anak-anak (including me ! ) sangat mengutamakan kami ber'enam dalam apa jua situasi,a good motivator to her sons and daughters,a good chef,a good teacher,a good ustazah,a good slave to ALLAH,a good wife to abah,etc etc.So many thing to be list dan memang tak tersenarai ! hanya ALLAH yang tahu.

Hakikatnya,jasa dan pengorbanan ummi memang  tidak akan terbalas walaupun balasanya dengan segunung emas permata.Hanya ALLAH yang dapat membalasnya.Mendidik kami hingga dewasa,mentarbiah kami hingga mengerti akan hakikat kehidupan,mengajar kami erti sebuah ujian.Dan sampai sekarang masih tidak pernah jemu menasihati kami supaya memperbaiki akhlak dan pekerti,masih tidak jemu menasihati kami supaya takutkan ALLAH,masih tidak jemu menasihati kami supaya terus berjuang demi islam!.

Dalam kelembutan ada ketegasannya,itulah ayat yang sesuai untuk digambarkan betapa ummi sangat tegas dalam hal yang berkaitan dengan ISLAM,ummi sangat-sangat tegas dengan hal ini.Termasuklah dari segi solat,pemakaian,akhlak etc etc.Kami(saya,kakak dan adik perempuan) diajar supaya menutup aurat sedari kecil,ketika kami masih lagi tidak mengerti apa itu aurat.Disediakan telekung solat padahal kami masih lagi tidak tahu bacaan-bacaan dalam solat.Dihantar mengaji,dari tidak mengenal alif ba ta,tetapi berjaya khatam pada umur yang masih sangat kanak kanak.Memberitahu kami bahawa akan dihantar ke sekolah agama pabila ke peringkat menengah,padahal kami masih lagi tidak mengerti apa itu sekolah agama.Itulah yang dinamakan tarbiah.Tarbiah dari seorang yang bernama ummi ! .



ummi bermakmumkan sepupu kesayangan..damia :)


Sesungguhnya pengorbanan ummi dalam mendidik kami sehingga ke peringkat ini bukanlah semudah A B C atau 1 2 3.Terlalu besar pengorbanannya,terlalu banyak cabarannya,terlalu sarat dengan liku dan ujian yang mendatang.Dan akhirnya,inilah kami pada hari ini,semoga kami akan menjadi saksi bahawa seorang yang bernama ummi ini adalah insan yang layak menghuni syurga ALLAH.Semoga kamilah yang akan memimpin dan mengiringi ummi ke syurga kelak.


ummi with the girls..


ummi with my elder sister,only sister that i have


still look young kan :)

ummi n si comel damia..hugs and kiss for u..>.<





p/s: selamat ulangtahun ummi,semoga sentiasa dikurniakan nikmat kesihatan,we all <3 ummi !!
 moralnya sentiasalah hargai orang yang tersayang.. plus minus a month to go ..#taksabarnakbalik#






No comments:

Post a Comment