Followers

Wednesday 8 August 2012

Islamic Parenting

Salamullahialaikum wbt..

Islamic parenting?? Wah3 tajuknya..,saya sebenarnya nak cerita pengalaman saya je pasal Islamic parenting ni..opsss bukan pengalaman saya lah,pengalaman my beloved parent dalam membesarkan kami 6 beradik.alhamdulillah.alhamdulillah.alhamdulillah kerana saya,kakak dan adik-adik dikurniakan seorang ibu dan ayah yang sukar diungkapkan dengan kata-kata betapa menitikberatkan tentang ajaran islam,betapa sayangkan Islam.Alhamdulillah wasyukurillah sekali lagi kerana kami dididik dalam bi’ah solehah dan nilai keislaman yang sangat tinggi.frankly speaking,ibu ayah yang kami panggil ummi dan abah ini bukanlah dari sekolah agama asalnya,tapi Alhamdulillah,mereka bukanlah jahil tentang agama kerana keinginan dan mujahadah mereka dalam mendekatkan diri kepada khaliq dan agama yang suci dan mulia ini.

Coretan kali ini saya ingin berkongsi tentang kejayaan ummi dan abah saya dalam bukan saja membesarkan kami,tetapi juga dalam mentarbiah kami semua sehingga kini dan Alhamdulillah boleh dikatakan kami semua telah dididik dengan sempurna berkat dari didikan yang sempurna.Kalau anda semua pernah dengar atau ingat tenteng hadis yang menyatakan untuk melahirkan anak yang soleh dan solehah,ia bermula dari  pemilihan ibunya,lebih kuranglah maksudnya.Inilah bukti betapa indahnya ajaran islam.Ianya sangatlah benar dan tepat sekali kan.jadi di sini saya ingin ceritakan tentang pertemuan atau perancangan ALLAH yang maha hebat dalam penyatuan dua hati iaitu ummi dan abah saya.

To make a long story short,begini lah lebih kurang,berdasarkan cerita ummi saya,mereka telah di “matchkan” oleh tok sedara sebelah abah saya.cerita ni bermula disebabkan tok sedara abah saya ni kenal ummi saya sebab selalu mengimarahkan  surau,dalam kata lain selalu sangatlah berjemaah di surau tu.tapi surau tu tak lah dekat sangat dengan rumah atok saya.kampung  tu berjiran lah dengan kampong ummi saya dan abah saya pula bukanlah berasal dari kampong tu.kampung abah saya di daerah lain.Jadinya begitulah nak diceritakan di sini,ummi saya bertemu jodoh dengan cara yang sangat syarak,tanpa dating,tanpa kehulu kehilir bersama dan tanpa perkara-perkara yang mendekatkan diri dengan zina lah.Menurut cerita ummi saya jugak,mereka tak pernah kenal sehinggalah malam akad nikah tu,hebatkan kisahnya.

Di situlah sebenarnya bermulanya kisah Seorang lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.Okeylah,sekarang saya nak ceritakan pula tentang cara atau Islamic parenting yang telah di aplikasi kan oleh kedua ibubapa kami dalam mentarbiah kami adik beradik.Boleh dikatakan from top to bottom,kami dididik dengan nilai keislaman,dari kecil kami dikenalkan dengan nama-nama ALLAH,kalam-kalam  ALLAH yang mulia,dan zikir-zikir mengingati ALLAH,juga dihiburkan dengan lagu-lagu nasyid kanak-kanak yang penuh nilai dan norma keislaman.Alhamdulillah ummi juga telah menunaikan hak kami semua dengan jayanya iaitu fully brest feed sehingga berumur 2 tahun,memendangkan ummi saya surirumah sepenuh masa,jadi ia melancarkan dan memudahkan lagi proses membesarkan kami semua.

Seperti yang kita semua tahu,bf ni sangatlah digalakkan dalam islam kerana didalam nya terdapat 1001 kelebihan,tak kurang juga dari segi scientificnya,iainya boleh mengurangkan risiko kanser bagi anak-anak yang bf instead of susu formula yang banyak dijual di pasaraya tu kan.Waktu tidur kami juga diulit dengan zikir-zikir atau asma-asma ALLAH yang didendangkan sendiri oleh ummi.Sampai sekarang pon masih lagi terngiang ngiang di telinga saya zikir-zikir yang ummi dendangkan itu.Begitulah cara tarbiah ummi abah saya dari kakak saya yang sulung sehinggalah adik bongsu kami.

Dalam mengamalkan Islamic parenting atau keibubapaan islam ini sebenarnya perlukan mujahadah dan istikomah yang sangat tinggi.Untuk pengetahaun semua,ummi abah saya bukanlah seorang yang garang yang macam sarajan atau kapten tu,tapi ada tegasnya dalam mendidik kami,walaupun mempunyai hati yang sangat lembut dan penyayang.Contohnya dalam menonton tv,kami hanya dibenarkan tengok program-program tertentu pada waktu-waktu tertentu sahaja.Waktu maghrib adalah sangat dilarang untuk menonton tv.

Jadi impaknya sampai sekarang waktu maghrib macam waktu yang pelik untuk menonton tv,biasanya malam jumaat pon kami dilarang tengok tv,kan nak masuk sayyidul ayyam iaitu penghulu segala hari jadi kata abah,hormatlah sikit penghulu hari tu kan,perbanyakkan baca quran dan buat aktiviti-aktiviti yang berfaedah.Pada hari hari biasa pula biasanya akan didendangkan kalam-kalam ALLAH,memang seluruh rumah lah akan dengar,tak pun ummi akan pasang vcd-vcd ceramah yang memang banyak sangat kat rumah oleh ustaz-ustaz tertentu macam,ustaz Kazim,Ustaz Azhar dan banyak lagi lah.Begitulah hari-hari kami,Alhamdulillah,diisi dengan perkara-perkara yang bermanfaat insyaALLAH.

Kalau waktu dulu-dulu,seingat saya ummi selalu dengar radio ikim,memang selalu sangat lah,tak kira lah masa tengah melayan kerenah kami ke,atau waktu menguruskan rumah tangga,masa lipat kain ke,tak kira lah.Jadi ianya sedikit sebanyak mempengaruhi apa yang kami dengar dan tengok ataupun keadaan kami membesar tu.kepada bakal-bakal ibu,eloklah mencontohi cara ummi saya ni,sebenarnya banyak lagi method-method yang digunakan oleh ummi abah saya dalam membesarkan kami yang kalau nak disenaraikan semua memang tak habis lah.

Sekarang saya nak beralih ke topic lain pulak ye,iaitu tentang pemakaian,sesetengah ibubapa tak ambik kisah pon tentang pemakaian ni,tapi tidak pada ummi saya,ye lah kan,saya rasa tugas ini lebih kepada ibu sebab bisanya ibulah yang menyediakan pakaian untuk anak-anakanya walaupun secara zahirnya seorang ayah yang menyediakan nafkah kepada anak isterinya.Dan pengalaman saya dari kecik lagi memang terbiasa dengan baju kurung,dari umur enam tahun macam tu lah seingat saya,dari itu memang baju kurung lah pakaian saya kemana pon saya,apa pun  aktivitinya kecuali waktu hari sukan atau ada madah pendidikan jasmani di sekolah,dua waktu tersebut saja lah saya mendapat rukhsah untuk memakai seluar panjang.Dalam kata lain memang ummi tak galakkanlah anak perempuan dia pakai seluar panjang.Waktu tu pon memang tak banyak lah seluar panjang yang dibeli oleh ummi kepada saya dan kakak.

Ummi memang sedikit tegas la dalam bab pemakaian nie,yela kan pakaian kan cerminan diri.Seandainya elok pemakaian kita ,elok juga lah akhlak kita.tapi perlu jugak diingatkan bahawa orang yang berpakaian menutup aurat itu tak semestinya baik tetapi orang yang baik itu mestilah menutup aurat kan.Apa yang membuatkan saya kagum dengan ummi,walaupun bukanlah dari sekolah agama tapi mengikut cerita ummi dan dari gambar gambar waktu muda ummi yang saya tengok dia bertudung labuh sejak dari habis spm lagi,jadi sangat pelik lah kan kalau ummi yang tak sekolah agama boleh pakai tudung labuh,tapi anak-anak anaknya yang sekolah agama ni tak mengikut jejak ummi kan,dan sekarang Alhamdulillah,setakat ini,saya kakak dan adik masih mampu dan masih lagi diberi kekuatan oleh ALLAH untuk merasai nikmat ini.

Alhamdulillah,dapat menutup aurat dengan sempurna juga adalah salah satu daripada nikmat terbesar yang perlu disyukuri setiap masa dan ketika.Alhamdulillah.Alhamdulillah.Alhamdulillah.Subhanallah..maka nikmat manakah lagi yang kamu dustakan??..Inilah juga salah satu bukti kejayaan ummi abah dalam mendidik kami setengah orang mungkin menganggap apa lah sangat yang ada pada pakaian,..tak tutup aurat dengan sempurna pon tak pe,asal hati aku baik..alah,budak yang pakai tudung labuh tu pon bukannya baik sangat,aku rasa aku yang tak pakai tudung labuh ni pon lebih baik dari dia..dia ni tak padan dengan pakai tudung labuh,tapi perangai,mashaALLAH..saya sangatlah sentap setiap kali mendengar ayat-ayat di atas,tapi mendiamkan saja,kerana ada betulnya,tapi ingatlah,siapalah kita untuk menghukum orang lain,dosa orang yang tidak menutup aurat dengan sempurna amatlah besar.Apalah erti kita menzahirkan kasih sayang kepada ayah kita andai aurat pun tak terjaga,kerana  dialah yang akan menanggung dosa kita,kerana aurat tidak dijaga..

No comments:

Post a Comment